Náš nástroj pro správu vašeho oprávnění, které jste nám udělili, abychom mohli používat soubory cookie, je dočasně offline. Některé funkce vyžadující váš souhlas s používáním souborů cookie proto mohou chybět.
NEJNOVĚJŠÍ BMW ŘADY Z4.
PŘEHLED Z MODELŮ BMW.
Na konci 80. let se BMW znovu zaměřilo na tradici roadsterů, která vycházela z modelů, jako je legendární BMW 507: Dvoumístné vozy s otevřenou střechou, jejichž hlavním smyslem byla radost z jízdy. „Z“ tedy znamená německé „Zukunft“, budoucnost. A je pravda, že všechny modely řady Z se vyznačují mimořádnou inovativností a vizionářským přístupem.
STRUČNÁ HISTORIE BMW ŘADY Z.
Seznamte se s vývojem, historií a evolucí ve své době naprosto výjimečných roadsterů BMW řady Z. Zjistěte, jak vznikaly klasické vozy jako BMW Z1 a BMW Z8, ale i vozy pro širší veřejnost – BMW Z3 a BMW Z4.
STRUČNÁ HISTORIE BMW ŘADY Z.
Seznamte se s vývojem, historií a evolucí ve své době naprosto výjimečných roadsterů BMW řady Z. Zjistěte, jak vznikaly klasické vozy jako BMW Z1 a BMW Z8, ale i vozy pro širší veřejnost – BMW Z3 a BMW Z4.
BMW Z1.
(E30/Z)
Po vzoru legendárních roadsterů, jako byla BMW 328 a BMW 507, uvedlo BMW na konci 80. let na trh dvoumístný vůz, který se stal klasikou: BMW Z1. Zkušební verze, navržená jako koncepční vůz společností BMW Technik GmbH, má takový úspěch, že je vůz vyvinut pro silniční provoz.
Pod vedením tehdejšího šéfdesignéra Harma Lagaaye vzniká roadster BMW Z1 s přelomovým designem. Extrémně nízká maska chladiče a svažující se kapota naznačují extrémní dynamiku tohoto vozu v zatáčkách a jeho precizní jízdní projev.
Technicky vůz vychází z BMW řady 3 (E30), ale tím podobnost se sériovým vozem končí. To je dáno mimo jiné i jeho mimořádným designem a skutečností, že všech 8000 kusů přísně limitovaného roadsteru bylo vyráběno ručně. BMW Z1 je jediným vozem, jehož prototypy byly vyvinuty i vyrobeny společností BMW Technik GmbH. Vůz se vyznačuje také několika technickými inovacemi. Nejvýraznější z nich jsou dveře, které zajíždějí do bočních prahů a dodávají jízdě na otevřenosti a ryzosti, které dokáže zprostředkovat pouze BMW Z1.
Toto řešení dveří umožnila mimořádná torzní tuhost ocelového monokoku, který je pozinkovaný jako jeden kus. Pro nosnou strukturu je přínosem nejen efektivní antikorozní úprava, ale také její zesílení o 25 procent. Povrchové části karoserie jsou tvořené sklolaminátovými a plastovými díly.
Díky intenzivnímu spojení s vozovkou poskytuje BMW Z1 zážitek z jízdy jako v motokáře. Pohon zajišťuje 2,5litrový 6válec o výkonu 125 kW (170 k), převzatý z tehdejšího BMW 325i. Lehký roadster je téměř dokonale vyvážený, zejména proto, že jeho motor je umístěn až za přední nápravou. BMW tak úspěšně rozšiřuje sbírku roadsterů o další klasický model.
Období výroby: 1989–1991
Motory: 2,5 l (125 kW, 170 k), 6válec
Délka/šířka/výška: 3921 mm/1690 mm/1277 mm
BMW Z3.
(E36/7)
Inspirována obrovským úspěchem modelu BMW Z1 uvádí mnichovská automobilka na trh BMW Z3, roadster určený širšímu okruhu zákazníků. Kombinace lehké konstrukce, dvoumístného otevřeného kokpitu a pro BMW typických dynamických jízdních vlastností se ukázala jako nepřekonatelná a přetrvává dodnes v jeho nástupci, BMW Z4.
Kromě několika tisíc kusů limitované edice BMW Z1 se po celá desetiletí neobjevil žádný malý dvoumístný otevřený vůz se všemi charakteristickými vlastnostmi BMW. Až v roce 1995 vtrhlo na scénu a na silnice celého světa BMW Z3. Tento malý, ale silný roadster s přesným řízením zaujal svými jízdními vlastnostmi. Tohoto úspěšného modelu se za sedm let prodalo přibližně 297 000 kusů.
BMW Z3 bylo zpočátku vybaveno 4válci o objemu 1,8 nebo 1,9 litru, od roku 1996 bylo k dispozici také se šestiválcovým motorem o výkonu 142 kW (193 k) a objemu 2,8 litru. Následující rok přichází BMW M Roadster s 3,2litrovým šestiválcovým motorem, který pochází z BMW M3 (E36) a dosahuje výkonu 236 kW (321 k).
V roce 1998 se BMW vydává novou cestou a představuje BMW Z3 jako shooting brake, tedy vůz s pevnou střechou, připomínající kupé. Extravagantní proporce dodávají vozu zcela mimořádný vzhled. Je k dispozici pouze se šestiválcovým motorem.
V rámci modernizace modelu z roku 1999 byly do světlometů roadsteru přidány chromované kroužky, přepracovaná je také dynamičtější záď, která je v oblasti zadních blatníků mírně zvýšená. Díky zadním světlům ve tvaru písmene L působí také širším dojmem. Nové motory poskytují ještě větší zátah, příkladem je v tomto směru 2,2litrový 6válec o výkonu 125 kW (170 k). Šestiválcový motor o objemu 2,8 litru je nahrazen motorem o objemu 3,0 litru a výkonu 170 kW (231 k). A od roku 2001 je BMW M Roadster vybaveno motorem z tehdy nedávno uvedeného modelu BMW M3 (E46): Jeho výkon činí 239 kW (325 k) a z lehkého dvoumístného roadsteru dělá vůz s bezkonkurenční dynamikou a zrychlením.
Období výroby: 1995–2002
Motory: 1,8–3,2 l (85–239 kW, 115–325 k), 4- & 6válce
Délka/šířka/výška: 4025–4050 mm/1692–1740 mm/1266–1306 mm
BMW Z4.
Přímým nástupcem BMW Z3 je BMW Z4. Roadster nyní výrazně povyrostl a přinesl vylepšení i z hlediska komfortu, aniž by to bylo na úkor dynamiky a radosti z jízdy.
PRVNÍ GENERACE BMW Z4.
(E85, E86)
Nástupce BMW Z3, který vznikl pod záštitou šéfdesignéra Chrise Bangla, pokračuje v koncepci krátkých převisů, relativně velkého rozvoru, dlouhé kapoty a krátké zádě. Výsledkem je sportovní vůz, expresivně dynamický roadster s jediným cílem: Navodit radost z jízdy s přímým kontaktem s vozovkou a propojením s okolním prostředím, aniž by byl obětován komfort a nejmodernější prvky výbavy. Proto jsou pro interiér na výběr vysoce kvalitní materiály. Plátěná skládací střecha má vyhřívané skleněné zadní okno, díky čemuž je odolná a vhodná pro každodenní používání.
Zpočátku bylo BMW Z4 k dispozici pouze s řadovými 6válci. S objemem 2,2 litru disponoval motor výkonem 125 kW (170 k), varianta 2,5 litru nabídla 141 kW (192 k) a třílitrové provedení 170 kW (231 k). Podvozek se vzpěrami MacPherson vpředu v kombinaci s víceprvkovou zadní nápravou zajišťoval jízdní vlastnosti, které dynamikou a agilitou tento roadster katapultovaly na špičku své třídy. Od roku 2005 byl k dispozici nový základní model se 4válcem o objemu 2 litry, který poskytoval výkon 110 kW (150 k).
V aktualizovaném modelu z roku 2006 dostal vůz přepracované nárazníky, jež spolu s novými zadními LED světly vytvářejí ještě dynamičtější vzhled. Mnohem výraznější inovace se však týká výkonu sportovního vozu: Nový šestiválcový motor N52 přináší vyšší účinnost a výkon. Například i nejmenší motor se zdvihovým objemem 2,5 litru dosahuje výkonu 130 kW (177 k). Navíc je nyní k dispozici i varianta M. Motor pochází z BMW M3 (E46), který ze zdvihového objemu 3,2 litru generuje výkon 252 kW (343 k). Tento agregát pohání i nově představené kupé. Na rozdíl od BMW Z3 mělo v zádi šikmou výklopnou stěnu a k dispozici bylo i s motorem o objemu 3,0 litru o výkonu 195 kW (265 k).
Období výroby: 2002–2008
Motory: 2,0–3,2 l (110–252 kW, 150–343 k), 4- & 6válce
Délka/šířka/výška: 4091–4113 mm/1781 mm/1268–1302 mm
DRUHÁ GENERACE BMW Z4.
(E89)
Propnuté linie, dlouhá kapota, široká záď: Nová generace BMW Z4 dokáže zaujmout. A to nejen proto, že se tento vůz aktivně zapojil do motoristického sportu a zákazníkům byl k dispozici i jako závodní verze.
Další generace BMW Z4 (E89) upouští od plátěné střechy s volitelně dodávaným hardtopem a místo toho dává roadsteru pevnou skládací hliníkovou střechu. V zavřeném stavu se od vozu s běžnou střechou téměř neliší. Právě toto řešení umožnilo nahradit dříve dostupné varianty kupé.
První vozy této generace byly poháněny 6válci. Verze sDrive23i byla vybavena motorem se zdvihovým objemem 2,5 litru a výkonem 150 kW (204 k), vrcholná verze sDrive35i nabídla jednotku s objemem 3,0 litru a výkonem 225 kW (306 k). Tento motor je k dispozici od roku 2010 také ve verzi sDrive35is, kdy po přepracování poskytoval výkon 250 kW (340 k) a byl do té doby nejvýkonnějším motorem nabízeným pro model Z4. K dispozici byl až do konce výroby v roce 2016. V rámci modernizace v roce 2011 nabídku doplnily dva přeplňované čtyřválcové motory, jež nahradily menší šestiválce. V roce 2013 se objevuje o něco méně výkonný základní motor: 4válec o objemu 2,0 litru s výkonem 115 kW (156 k).
Dodávaná bezpečnostní výbava značně převyšovala tehdejší standardy. Vůz je například vybaven brzdovým asistentem, který v případě krizového brzdění rozblikal brzdová světla a automaticky aktivoval výstražná světla. Tím BMW Z4 dávalo ostatním účastníkům silničního provozu najevo, že intenzivně brzdí.
Tato výbava je dnes standardem, ale v roce 2009 byla převratná. BMW Z4 je také vybaveno systémem jízdních režimů Driving Dynamic Control, který umožňuje upravovat jízdní vlastnosti vozidla. Jedná se například o zrychlení, odezvu posilovače řízení a řazení rychlostních stupňů u modelů s automatickou převodovkou.
Druhé generace BMW Z4 bylo vyrobeno přibližně 115 000 kusů.
Období výroby: 2009–2016
Motory: 2,0–3,0 l (115–250 kW, 156–340 k), 4- & 6válce
Délka/šířka/výška: 4239 mm/1790 mm/1291 mm
TŘETÍ GENERACE BMW Z4.
(G29)
BMW Z4 (G29), třetí generace roadsteru, dovádí myšlenku Z do extrému: Zvýrazněný, radikálně progresivní design s nejmodernějšími technologiemi.
Ve tmě okamžitě vyniknou přední LED světlomety, záď je osvětlena OLED, organickými světelnými diodami. Sportovní suverenita BMW Z4 je tedy patrná za všech světelných podmínek. Progresivní jízdní vlastnosti vozu jsou od prvního pohledu ztělesněny dynamickými liniemi, a to od přední části, přes dlouhou kapotu motoru a boky až po krátkou a širokou záď. Vzduchové průduchy použité na bocích za předními koly omezují vznik turbulencí v podbězích předních kol. Plátěná skládací střecha roadsteru se otevře a zavře za úchvatných deset sekund, a to při rychlosti až 50 km/h.
Díky nízkému těžišti, vynikajícímu rozložení hmotnosti a tuhému podvozku se BMW Z4 na klikatých venkovských silnicích cítí jako doma. Mimořádná stabilita v zatáčkách, která je základem pro typickou radost z jízdy, je zajištěna i přesným řízením. Čtyř- nebo šestiválcové motory TwinPower Turbo poskytují suverénní výkon. To platí jak pro motor o objemu 2,0 litru s výkonem 145 kW (197 k), tak pro M motor, který poskytuje BMW Z4 M40i Roadster výkon 250 kW (340 k) z objemu 3,0 litru.
V interiéru lze exkluzivní materiály BMW Individual kombinovat v různých barevných kombinacích a vytvořit tak velmi osobitý celkový vzhled. Na přání je k dispozici také Head-Up Displej. Ve výbavě nechybí ani hlasový asistent BMW Intelligent Personal Assistant, který dokáže prostřednictvím hlasových povelů ovládat řadu funkcí BMW Z4.
Období výroby: 2018–dodnes
Motory: 2,0–3,0 l (145–250 kW, 197–340 k), 4- & 6válce
Délka/šířka/výška: 4324 mm/1864 mm/1303–1304 mm
BMW Z8.
(E52)
Ačkoliv všechny Z modely navazují na tradici legendárních roadsterů, jako bylo BMW 507, co se týče designových prvků, je BMW Z8 spíše přímým nástupcem luxusních vozů z 50. let. Exkluzivní dvoumístný vůz má podobně zakřivené blatníky s velmi dlouhou kapotou a krátkou zádí. Totéž platí i pro výjimečné výkony tohoto elegantního a expresivního vozu.
V roce 1997 byl na tokijském autosalonu vystaven koncept BMW Z07, na němž již byly jasně patrné základní rysy BMW Z8. BMW Z8 vzniklo pod vedením designéra Henrika Fiskera a do showroomů se poprvé dostalo v roce 2000. Vůz se svými zakřivenými blatníky a širokými plochými ledvinkami tvořícími masku chladiče nově interpretuje stylistické prvky BMW 507, které přenáší do nového tisíciletí.
BMW Z8 zaujalo i vyspělou technikou, jejíž součástí je samonosná hliníková konstrukce (tzv. spaceframe), na níž jsou připevněny díly karoserie. To výrazně snižuje hmotnost a zlepšuje jízdní dynamiku. Srdcem vozu byl osmiválcový motor o objemu 5,0 litru z BMW M5 (E39S), který dosahoval výkonu 294 kW (400 k) a dokázal zajistit dynamiku na nejvyšší úrovni doby, vždyť tehdy se jednalo o nejvýkonnější sériový motor od BMW.
BMW Z8 mělo veškerou standardní výbavu, která obsahovala hands-free sadu pro telefon, navigační systém, klimatizaci, celokožený interiér a odnímatelnou laminátovou pevnou střechu s vyhřívaným zadním oknem. Na přístrojové desce mělo startovací tlačítko, což byl před 20 lety zcela mimořádný detail. V letech 2000 až 2003 bylo vyrobeno přesně 5703 kusů tohoto luxusního, krásného a výkonného roadsteru. Každý z nich ručně…
Období výroby: 2000–2003
Motory: 5,0 l (294 kW, 400 k), 8válec
Délka/šířka/výška: 4400 mm/1830 mm/1310 mm
Spotřeba paliva a emise CO₂.
BMW Z4 Roadster:
Spotřeba paliva v l/100 km (kombinovaná): 7,4–6,9
Emise CO₂ v g/km (kombinované): 167–157
BMW Z4 M40i Roadster:
Spotřeba paliva v l/100 km (kombinovaná): 8,1–7,9
Emise CO₂ v g/km (kombinované): 181–175
Oficiální údaje o spotřebě paliva, emisích CO₂ a spotřebě elektřiny byly stanoveny podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 v platném znění. Hodnoty WLTP berou při udávání dojezdu v úvahu i veškerou volitelnou výbavu. U vozidel nově schválených od 1. 1. 2021 existují oficiální specifikace pouze podle WLTP. Další informace o měřicích metodách NEDC a WLTP jsou k dispozici na adrese www.bmw.de/wltp