BMW M1 (E26) z roku 1978, BMW M3 (E30) z roku 1986 a BMW X6 M (E71) z roku 2009 modely s BMW M barvami na pozadí.

7 MILNÍKŮ 50 LET BMW M.

Je mu 50 let a je v nejlepší formě. Od BMW M, sportovní divize BMW, nemůžete čekat nic jiného. Při této příležitosti představujeme sedm legendárních modelů z půlstoletí historie BMW M.

Více informací
7 milníků 50 let BMW M.

     

     

    Za 50 let své historie představilo BMW M mnoho vozů, které se staly klasikou, legendou či dokonce ikonou. A to vše na pozadí značné obliby zákazníků a prodejních úspěchů, které modely BMW M slavily a stále slaví. Vybrat k přelomovému výročí pouhých sedm z nich se proto zdá být přetěžkým úkolem. Vždyť například BMW M3 CSL, BMW M Roadster a mnoho dalších by si místo v tomto seznamu určitě také zasloužily. Ale zpět k vybraným sedmi vozům. Jsou to modely, které předběhly svoji dobu a zůstaly v popředí dodnes, určitě to jsou vozy, které jsou na ultimativním seznamu mnoha fanoušků BMW M. Ale nejen fanoušci BMW M se mohou těšit na právě probíhající velkou proměnu automobilové techniky. BMW Concept XM je toho živým důkazem. Nyní se tedy zvedá opona nad 7 milníky půlstoletí historie BMW M.

    Více informací

    Vaše oblíbené BMW M je jen jeden klik od Vás

    BMW 3.0 CSL (E9) OD ROKU 1971

    BMW 3.0 CSL (E9) OD ROKU 1971

    Od začátku fantastický start

    Jak nejlépe začít s historickým seznamem? Originálem! V případě BMW M je to model 3.0 CSL. V technickém průkazu prvního vozu vyvinutého s pomocí společnosti Alpina na základě sériového vozu u BMW M v roce 1973 stojí následující: Objem 3,2 litru, přirozeně plněných šest válců v řadě, výkon 206 k. S pohotovostní hmotností pouhých 1270 kg rozhodně plně dělá čest svému názvu, protože CSL je zkratka pro „Coupé Sport Leichtbau“ (lehká konstrukce). Závodní verze (➜ Přečtěte si také: Historické závodní vozy BMW) CSL posílala na asfalt výkon dokonce až 750 koní. Design vozu je stejně velkolepý jako jeho parametry. Do paměti se vryla zejména verze z roku 1973. Součástí jejího aerodynamického paketu byla velká křídla a spoilery, díky nimž si tyto vozy vysloužily přezdívku „Batmobil“. Brány BMW opustilo jen 167 ručně vyrobených vozů. Tím se vracíme ke kořenům. Všechny velké věci začínaly v malém.

    BMW M1 (E26) 1978

    BMW M1 (E26) 1978

    Ikona

    Když se mluví o vzácných klasických automobilech, mluví se o ikonách nebo legendách. Ne vždy je to zcela oprávněné, BMW M1 si však tyto superlativy bezpochyby zaslouží. Designový styl Giorgia Giugiara výrazně předběhl svou dobu. Motor s objemem 3,5 litru měl nejmodernější čtyřventilovou techniku a jízdní vlastnosti byly jednoznačně sportovní. Od vozu původně určeného pro závodní okruhy se samozřejmě nic jiného nečekalo. BMW M1 s výškou pouhých 1,14 metru se proslavilo také účastí v sérii Procar, která se jela jako doprovodný program formule 1. A také proto, že si ho vzal k do rukou světoznámý umělec Andy Warhol a udělal z něj pojízdné umělecké dílo (➜ Přečtěte si také: Vozy BMW Art Cars). Ale jak už to tak bývá, ti dobří odcházejí příliš brzy. Po asi třech letech výroby mezi roky 1978 a 1981 a přibližně 450 vyrobených kusech byl konec. Na druhou stranu právě tento fakt mu pomohl s vytvořením jeho statusu automobilové ikony.

    BMW M3 (E30) 1986

    BMW M3 (E30) 1986

    Sériový vítěz

    Když už mluvíme o ikonách, zeptejte se kteréhokoli dnešního nadšence BMW na jeho nejoblíbenější vůz od Bayerische Motoren Werke (BMW) a často uslyšíte: „E30.“ A když se ho zeptáte na verzi, okamžitě odpoví: „M3.“ Žádný jiný vůz té doby neztělesňuje lépe slogan „Radost z jízdy“ (➜ Přečtěte si také: Příběh sloganu BMW). V roce 1986 bylo 195 koní pod kapotou vozu střední třídy skutečně mimořádných. První generace M3 se svým sportovním designem a především rozšířenou karoserií výrazně lišila od svých civilnějších sourozenců této modelové řady. Než se BMW M3 začalo používat jako závodní vůz, k čemuž bylo původně určeno, muselo BMW M nejprve prodat 5000 kusů sériových verzí. Pro BMW M bylo trochu překvapením, že se to podařilo velmi rychle. Úspěch u zákazníků je jedna věc, ale úspěch na světových závodních tratích je něco zcela jiného. Nicméně během několika let získalo nejsportovnější BMW řady 3 téměř všechny tituly ve světě cestovních vozů. A během této závodní dominance si vydobylo status legendy i na závodních tratích.

    BMW M5 TOURING (E61) 2007

    BMW M5 TOURING (E61) 2007

    Klasická kombinace

    10 válců ve voze BMW Touring – toto jedinečné spojení je prostě potřeba oslavit. Kdo v roce 2007 hledal takový motor (➜ Přečtěte si také: Nejdůležitější motory BMW) v luxusním kombi, mohl být úspěšný pouze u BMW M, a to v podobě BMW M5 Touring. Vidlicový motor s otáčkami obvyklými spíše u závodních motorů posílal na zadní kola výkon 507 koní. Jde o jediný sériový desetiválec BMW, který zároveň představoval vrchol éry atmosféricky plněných motorů BMW M. Všechny následující generace BMW M5, z nichž žádná nebyla k dispozici s karoserií kombi, již byly vybaveny přeplňovanými motory, stejně je tomu i u současného provedení. BMW M5 Touring vzniklo jen něco málo přes 1000 exemplářů. Už to z něj dělá sběratelský kousek, a to nejen pro fanoušky vozů s karoserií někdy označovanou jako shooting brake, tedy kombi.

    BMW X6 M (E71) 2009

    BMW X6 M (E71) 2009

    Průkopník

    Zkřížení SUV se sportovním vozem nemůže fungovat. Alespoň to si automobilový svět myslel do chvíle, než BMW M představilo model X6 M. Inženýrům sportovní divize BMW se v roce 2009 totiž podařilo zkombinovat prvotřídní komponenty zbrusu nového dvojitě přeplňovaného motoru s geny BMW X6 natolik úspěšně, že výsledek byl skutečně působivý. Osm válců, šestistupňová sportovní automatická převodovka, mohutný výkon 555 koní a pohon všech kol – to byly základní stavební kameny. BMW M tuto techniku integrovalo do karoserie BMW X6. Což znamená, že toto „Power SAC“ mohlo hrdě nést trikoloru BMW M (➜ Přečtěte si také: Původ barev BMW M), tím dostalo M další rozměr.

    BMW M2 CS (F87) 2019

    BMW M2 CS (F87) 2019

    Zpět ke kořenům

    Kdo hledá ztělesnění spojení „Radost z jízdy", nemusí jít dále než do roku 2019 k BMW M2 CS. CS, zkratka pro „Competition Sport“, jasně ukazuje, kam směřuje cesta nejsportovnějšího ze všech BMW řady 2 – přímo do řidičského ráje. A někdy také na uzavřené závodní okruhy. Protože právě tam se tento kompaktní sportovní vůz cítí nejlépe. Dostatek výkonu pod kapotou (dvojitě přeplňovaný řadový šestiválec generuje 450 k), podvozek naladěný na rychlé průjezdy zatáčkami a snížená hmotnost díky použití mnoha karbonových dílů (➜ Přečtěte si také: Karbon v automobilové konstrukci) tvoří kombinaci, která znamená, že největší překážkou pro řidiče BMW M2 CS bude okamžik, kdy z něj bude muset vystoupit. Protože žádný opravdový automobilový fanoušek nebude chtít tento zdroj ryzí radosti z jízdy opustit.

    BMW I4 M50 (G26) 2021

    BMW I4 M50 (G26) 2021

    Nová éra

    "Jak si může nějaký vůz zasloužit místo na seznamu milníků BMW M pouhý rok po svém uvedení na trh? Jednoduše: Jako první vůz BMW M Performance je poháněn elektromotorem (➜ Přečtěte si také: Všechny koncepty elektromobilů). Až fanoušky spalovacích motorů při akceleraci zatlačí do sedadel obrovská síla točivého momentu 795 Nm a výkonu 400 kW (544 k) a vyrazí jim dech, jistě odhodí veškeré pochyby o tom, zda je BMW i4 M50 hodno označení M. Svůj M podvozek, sportovní řízení a sportovní brzdy si plně zaslouží. Vlastnosti BMW i4 M50 tedy zajišťují, že je plnohodnotným členem rodiny BMW M, a je současně jedním z milníků v tomto seznamu. A co víc, zanechává automobilové fanoušky v dychtivém očekávání budoucích elektrifikovaných sportovních modelů, které BMW v nadcházejících letech vypraví na silnice.

     

    Elektrický dojezd: 416–521 km (WLTP); spotřeba elektřiny: 22,5–18,0 kWh/100 km (kombinovaná)"

    CO JE BMW M?

    BMW M GmbH bylo založeno v roce 1972 jako BMW Motorsport GmbH a je dceřinou společností BMW AG. BMW M vyrábí vysokovýkonné a výrazně sportovní modely BMW. Mnohé z nich mají status legendy a jsou automobilovou klasikou. Patří mezi ně například supersportovní vůz BMW M1 a BMW M3, které bylo základem pro jeden z nejúspěšnějších závodních cestovních vozů všech dob.

    Více informací

    Autor: Nils Arnold;
    Grafika: Lucas Lemuth, Verena Aichinger, Madita O'Sullivan;

    Více informací

    THE I4 M50

    THE I4 M50

    "Upozorňujeme, že následující informace jsou uváděny podle německých zákonů (vyhláška o označování spotřeby energie u osobních automobilů).

    Uvedené údaje o spotřebě paliva, emisích CO2 a spotřebě energie byly stanoveny podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 v platném znění. Údaje se vztahují k vozidlu v základním vybavení v Německu a uvedené rozpětí zohledňuje volitelnou výbavu a rozdíly v rozměrech zvolených kol a pneumatik, a mohou se během konfigurace lišit.

    Hodnoty jsou u některých vozů již založené na nové metodice WLTP a pro účely porovnání vozidel jsou přepočtené na hodnoty odpovídající klasifikaci NEDC. Hodnoty CO2 u těchto vozidel se pro účely daní nebo jiných poplatků souvisejících s vozidly, které se (mimo jiné) zakládají na hodnotě emisí CO2, mohou lišit od hodnot zde uvedených. Emisní třída a její specifikace jsou určeny na základě nařízení Evropské rady 1999/94/EC a evropského nařízení v platném znění. Zobrazené hodnoty jsou založeny na údajích o spotřebě paliva, emisích CO2 a spotřebě energie na základě klasifikace dle cyklu NEDC.

    Další informace o oficiální spotřebě paliva a specifických emisích CO2 nových osobních automobilů lze získat z „Příručky spotřeby paliva, emisí CO2 a spotřeby energie nových osobních automobilů“, která je k dispozici na všech prodejních místech a na https://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html. Podrobné informace o technických údajích najdete na stránkách BMW Vaší země."

    Více informací